top of page
Q & A

​Varför ska ni vara med? Kompetenshöjning och utveckling av verksamheten genom event, samtal och projekt. Knyta nya kontakter och skapa nya affärer.  Visa branschen och omvärlden att ni tar ert ansvar för planeten och mänskligheten. För att klara kommande lagkrav som snart är här. EU driver på kraven med en betydligt högre hastighet än Sverige idag och utifrån att Sverige sen måste följa de direktiven kommer stora förändringar att behöva ske. Utveckla er verksamhet och ligga i framkant med hjälp av andra. Det är mycket kunskap som behövs inom många områden för att klara omställningen. Tillsammans kan vi hitta de bästa lösningarna och ta del av andras erfarenheter.  För att minimera annars kommande kostsamma hållbarhetsutmaningar. Klimatpåverkan vi utsätter planeten för resulterar i förändringar i naturen som påverkar våra byggnader och anläggningar och skapar behov av åtgärder och ställer nya krav vid nybyggnation. Ju snabbare vi kan genomföra omställningen, desto lägre blir kostnaderna för åtgärderna. Många åtgärder är kostnadsbesparande, gäller bara att ställa kraven och många åtgärder är kostnadsneutrala, det är bara att man ska veta om dem. Finansiärerna kommer ställa högre krav för att erbjuda finansiering överhuvudtaget och genom att delta kan ni visa på ert engagemang inom området.  Om fler ställer samma krav blir det billigare. Vi kommer alla behöva påbörja arbetet för att kunna göra affärer överhuvudtaget. Annars kommer vi inte uppfylla de kommande lagkraven. Bli mer attraktiv som arbetsgivare. __________________________

​Vad förväntas av er som medlem? Med handledning ska ni beräkna och redovisa klimatutsläpp för er verksamhet senast ett år efter ingått medlemskap. Beräkning ska genomföras enligt GHG-protokollet, Scope 1-3 eller annan vedertagen standard. Utifrån klimatberäkningen ska ni sen presentera en handlingsplan för hur verksamheten ska minska sina klimatutsläpp. Klimatberäkningen ska sen årligen följas upp och handlingsplanen eventuellt justeras beroende på utfall. Minst två aktiviteter som minskar klimatutsläppen väljs av medlemmen varav minst en ska vara aktivt pågående. Byggherrar och fastighetsägare förbinder sig även med att klimatberäkna i projekteringsskedet. __________________________

​​Hur går redovisningen till?  ​Medlemmarna sätter egna mål för utsläppsreduktion i linje med initiativets och redovisar klimatutsläppen en gång per år i relation till målen. Resultaten delges inom initiativet och om möjligt på hemsidan. För att komma fram till resultatet träffas vi i klimatberäkningsstugor, där vi utgår från Boverkets modell för projekt och vidareutvecklade mer kompletta modeller från andra liknande initiativ, och ni får råd kring hur man utför beräkningarna. Ni får även hjälp att beräkna Scope 1, 2 och 3 för att få en komplett bild av företagets klimatpåverkan. __________________________

​Vad gäller för oss som redan har kartlagt klimatutsläppen och påbörjat minskningen? För er som redan har påbörjat er minskning av klimatpåverkan utgår den procentuella minskningen från året ni började mäta. Resultaten redovisas på samma sätt som ovan, men med en kommentar om när mätningarna utgår ifrån. __________________________

​Hur rapporteras framsteg inom initiativet? Framsteg kommer delas mellan medlemmarna och på hemsidan som goda exempel. Projektgrupperna inom våra olika områden kommer även kunna uppmärksamma framstegen som inspiration och påvisa möjligheterna. __________________________

Vilka kan bli medlemmar? ​Alla som har någon koppling till bygg-, anläggning, och fastighetsbranschen kan vara medlemmar. __________________________

​​​​​​Vilka fördelar är det med att vara medlem? Man får synas i ett positivt sammanhang och visa att man är med och arbetar aktivt för att minska klimatpåverkan.  Man får stöd i arbetet med utsläppsminskning. Ett enkelt sätt att samverka kring utmaningar och möjligheter. Få hjälp att hitta samsyn och genomslag i olika frågor. Inspireras till "state-of-the-art-kunskap" och nyttjande av ny teknik. Få hjälp att sammanställa och sprida kunskap. Nätverket skapar en ny förmåga hos medlemmarna. __________________________

​​​Vad händer om min organisation inte kan uppfylla sina åtaganden? Man syns inte längre i listan över de som jobbar aktivt med klimatpåverkan, men kan läggas tillbaka när man åter visat att man uppfyller åtagandena. __________________________

​Kostar det något att vara medlem? Medlemsavgiften baseras på antalet anställda verksamheten har i Örebro län. 0-5 anst. 6-10 anst. 5 000kr/år 10 000kr/år 11-59 anst. 60 eller fler anst. 20 000kr/år 30 000kr/år __________________________

​Kommer initiativet ha någon annan finansiering? Vi söker löpande pengar till olika aktiviteter och projekt från exempelvis Eruf, Energimyndigheten, Vinnova, Formas och SBUF. __________________________

Hur kan man engagera sig i att forma initiativet? ​Utifrån att vi är under uppstart finns det många olika delar som behöver utvecklas, så vi är jätteglada om du vill engagera dig. Kontakta oss via info@klimatinitiativ.se eller till någon av oss inblandade​ och skriv gärna en rad om vad du brinner för och kan bidra med så återkommer vi till dig. Kika in i vår kalender för att se planerade event du kan delta på! __________________________

​​​Hur samarbetar Klimatinitiativet med andra klimatnätverk? ​​I dagsläget har vi kontakt med flera av de andra klimatnätverken. Vi deltar även i det samordnade nätverket för alla nationella klimatinitiativ inom branschen. __________________________

bottom of page